LEESTAFEL
HET GEHEIM VAN DE BEELDHOUWER![]() |
![]() |
|
Wel niemand zal zijn kleuterleeftijd te boven gekomen
zijn zonder kleurboeken, een verfdoos, en boetseerklei (en krasplaatjes,
ha!). Daardoor kan iedereen zich redelijk goed voorstellen hoe schilderijen
tot stand komen. Voor marmeren en bronzen beelden en voor penningen geldt dat wat minder. Een beeldhouwer is zeer technisch bezig in zijn kunst. Een paar van zijn geheimen willen we hier wel onthullen. Zonder de pretentie dat het altijd op deze zelfde manier gebeurt. Maar we willen niet in iedere zin "bijvoorbeeld" of "in het algemeen" zeggen, ondanks dat er zoveel varianten bestaan. |
![]() Fré Jeltsema, De Smart Prix de Rome 1902 voorstudie in klei |
|
marmer en gips Als uitgangspunt boetseert een beeldhouwer zijn "model" in klei. Het voordeel boven marmer is dat, als je teveel hebt weggehakt, dat je gewoon weer een klont klei tegen je beeld kunt aanplakken. Door klei te bakken in een oven wordt het steenhard. Voor een terracotta beeld is het daarmee klaar. Gips is de vriend van de beeldhouwer. Enerzijds is de prijs van een blok gips zo laag, dat de beeldhouwer het risico er de neus af te slaan voor lief neemt, en zijn model direct in gips houwt. Bovendien het voordeel dat gips zich veel makkelijker laat bewerken dan steen. Anderzijds is gips met water het ideale materiaal om afgietsels van een kleimodel te maken, een"negatief" zoals dat ook in de fotografie heet. En desnoods van dat gipsen negatief weer een gipsen positief. Tegenwoordig maakt men ook vaak afgietsels met rubber. Moet er een marmeren beeld komen, dan kan de beeldhouwer het model benutten om de afstanden te bepalen tot de buitenvlakken van een blok marmer, voor een aantal belangrijke details van het ontwerp. Die afstanden worden in het blok overgebracht door gaatjes met overeenkomstige diepte te boren, "puncteren". Daaraan ziet de beeldhouwer dan tot welke diepte hij door kan gaan met weghakken van het materiaal. |
|
|
brons
Het wasbeeldje wordt ingepakt in gewapende leem.
Deze negatieve gietvorm voor het brons behoudt door een bindmiddel en
het kleibakproces zijn vorm, ook als de was eruit wordt gesmolten (methode
van "cire perdue" of "verloren was"). De holte wordt
nu gevuld met vloeibaar brons (koper met ca. 10 procent tin) bij ongeveer
1000 graden celsius. Kanaaltjes zorgen ervoor dat het metaal erin gegoten
kan worden, en dat de lucht anderzijds kan ontsnappen. De negatieve omhulling
wordt na het stollen weggebroken. Dus wasbeeldje en omhulling gaan beide
verloren. Maar door te beginnen met het gieten van meer dan één
wasbeeldje kunnen meerdere identieke bronzen beeldjes geproduceerd worden. |
|
|
penning |
|
|
galvano Er bestaat ook nog een elektrische methode om een metalen kopie van een kleimodel te produceren, via een proces dat bekend staat als galvaniseren. Daartoe wordt, met de tussenstap van een negatieve afdruk, een positieve afdruk van het model in was gevormd. Vervolgens wordt het oppervlak van de wasafdruk elektrisch geleidend gemaakt door er grafietpoeder op te stuiven. De geleidende wasafdruk wordt nu als elektrode in een bad met kopersulfaat gehangen, en verbonden met de negatieve pool van een accu. Tijdens het elektrolytisch proces slaat er koper neer op de wasafdruk. Zodra de koperlaag dik en stevig genoeg is, kan deze replica losgenomen worden van de wasafdruk. De achterzijde wordt met ander metaal verder verstevigd, en de voorzijde bijvoorbeeld nog weer verzilverd. De"galvano" is nu klaar. Nauwelijks te onderscheiden van een geslagen penning. Door met meer dan één wasafdruk van het kleimodel te beginnen, krijgt men het gewenste aantal kopieën. |
|
|
multidisciplinair |
![]() Bronzen afslag van de penning volgens het ontwerp van Fré Jeltsema |
|
Rob en Winky Vetter | De Jeltsemavleugel omvat ook: - de Beeldenzaal - het Penningkabinet, en verder op de Leestafel de leesstukken: - Fré Jeltsema, beeldhouwer m/v (korte biografie) - Boerendochter wordt gevierd beeldhouwer (monografie Jeltsema) - Een goed gebaar van Johan de Witt (interpretatie van het standbeeld) |
www.mesdagvancalcar.nl, 1 maart 2008