LEESTAFEL
naar overzicht leesstukken
TOCH WERKTEN ZIJ IN HEEZE | |
Schildersdorp
Heeze Op de tentoonstelling "... toch wilde ik in Heeze werken" in Helmond (1985 - 1986) hing nogal wat werk van schilders uit de Haagse School. Van de grote P.J.C. Gabriel waren er tekeningen met voorstellingen uit Heeze en Leende. (Fig. 1) Van andere leden van Pulchri Studio werden er schilderijen met Heezer onderwerpen geëxposeerd, onder meer van Jacob Ritsema, Victor Bauffe, Suze Robertson, om een paar vrienden te noemen van Taco en Geesje Mesdag. Van de beide laatsten hingen er echter geen in Heeze gemaakte stukken, omdat men niets had kunnen vinden. Toch moet zulk werk er zijn want in de jaren 1890 kregen zij belangstelling voor Brabant, en met name Heeze, zoals blijkt uit een door Geesje in 1903 ingevulde enquête. (Fig. 2) Den Haag had zijn landelijke aspect verloren: al in 1876 stond er een gasfabriek waarvoor Jacob Maris oogkleppen heeft moeten opzetten om de schoorstenen niet te zien bij het schilderen van zijn beroemde "Slatuintjes" met de imposante stellingmolens de Haas en de Haan op de achtergrond. Heeze was daarbij vergeleken nog een onbedorven paradijs. Het was onbereikbaar per openbaar vervoer, en er was geen aansluiting voor telefonie en telegrafie. De schilders die van ver kwamen, moesten wel in Heeze of omgeving in de kost. Bij particulieren als ze krap bij kas zaten, in Hotel Van Dijk of Hotel Van den Berg als ze wat meer konden betalen. Dat laatste was bij de voormalige bankier Taco Mesdag zeker het geval, maar helaas is er niets over bekend; er is geen administratie van bewaard gebleven. |
Figuur 1. P.J.C. Gabriel, Dorpsgezicht in
Leende |
Taco en Geesje
Mesdag in Heeze Door ons onderzoek naar leven en werken van het echtpaar Taco en Geesje Mesdag kennen we nu van Taco zeven titels van Brabants werk, voornamelijk verkregen uit catalogi van tentoonstellingen. In 1893,1895 en 1899 hingen onder andere bij Pulchri van zijn hand doeken met titels als "Studie (N.Br.)", "Duinen in Noord-Brabant" en "In Noord-Brabant". Van Gabriel, die al veel langer in Brabant kwam, is bekend dat hij in 1895 "Heeze, put langs boerenwoning" heeft gemaakt. In datzelfde jaar exposeerde Taco werk uit Brabant. Het is heel waarschijnlijk dat Gabriel en Taco en Geesje Mesdag elkaar toen gezelschap hebben gehouden. De echtparen Mesdag en Gabriel waren namelijk zeer goed bevriend. Ze waren in Den Haag buren en zijn zelfs naast elkaar begraven. En ook Jacob Ritsema, die als leerling zelfs een tijdje bij Gabriel in huis heeft gewoond, was misschien van de partij. Pas na Taco's dood heeft Geesje op de zgn. eretentoonstelling, gewijd aan zijn werk, de overige in Brabant gemaakte schilderijen tentoongesteld, namelijk Hooge Heide, 't Oude Molentje, Landschap en Molentje bij Leende. Bij ieder nieuw schilderij dat we opsporen proberen we natuurlijk of we het kunnen identificeren met een van de gevonden titels. Dat valt niet mee, omdat een titel soms heel vaag is zoals Landschap bij Zeegse, of alleen maar Heidelandschap. Maar ook titels als het Oude Molentje, of Molentje bij Leende geven problemen, omdat er zo veel molens bestaan. Die laatste denken we toch te hebben geïdentificeerd. |
Figuur 2. Deel van door Geesje Mesdag ingevulde
enquête |
Standerdmolen |
Figuur 3. Heidemolen bij Leende |
Beeldanalyse |
Figuur 4. Taco Mesdag, Molentje bij Leende, particuliere collectie |
Aquarel Het probleem met de schilderijen van Taco en Geesje Mesdag is dat zij zelf geen documentatie hebben achtergelaten en dat er geen mensen meer in leven zijn die verklaringen kunnen geven over de geschilderde objecten of hun lokatie. Het traceren moet zich baseren op veronderstellingen en gissingen. Dat daarbij fouten kunnen insluipen is geen wonder. Zeker is in elk geval dat Taco een schilderij gemaakt heeft met de titel Molentje bij Leende, zoals we zagen. Dat staat in de catalogus van de tentoonstelling in 1902 ter nagedachtenis bij zijn overlijden. Een recensie van die tentoonstelling in het tijdschrift Wereldkroniek spreekt over dit schilderij, en zegt dat hetzelfde onderwerp terugkomt in een ander catalogusnummer, waarvan de titel 't Oude Molentje is. Daar begint het raden: is dat een schilderij op dezelfde lokatie of gaat het ook over een molen maar dan elders? Wij denken het eerste, want er is een vermelding van een aquarel "Molentje bij Leende" op een tentoonstelling in Londen. Welnu, die aquarel is onlangs opgedoken en de voorstelling doet zo sterk denken aan Molentje bij Leende dat er voor ons geen twijfel is. (Fig. 5) We veronderstellen dat de aquarel een voorstudie is voor het olieverfschilderij, een gebruikelijke maar niet universele werkwijze van schilders in die tijd. Een aquarel kan nog dezelfde dag voltooid worden, terwijl olieverf per kleur soms dagen uitharding vereist. Dat is ook de reden dat schilders vaak een paar doeken tegelijk onder handen hebben. Van Taco Mesdag zijn toevallig ook een aquarel en een olieverfschilderij van de molen van Twello bekend. Wat u natuurlijk meteen opvalt bij vergelijking van figuur 4 en 5 is de kerk. Op de aquarel is hij duidelijk aanwezig, een graad of dertig rechts van de molen, maar wel te klein. Op het olieverfschilderij is er weinig of niets van te zien. Aanvankelijk meenden we daar nog een schim van de kerk aan de horizon te ontwaren. We opperden de veronderstelling dat Taco Mesdag de eenzaamheid van de heide wilde benadrukken door de kerktoren niet waarheidsgetrouw weer te geven. Nu denken we dat het reden voor hem is geweest om de kerk helemaal niet af te beelden. Wat wij voor een schim van een toren aanzagen is bij nadere beschouwing vermoedelijk niet meer dan een misleidend glimlichtje op een bolletje verf plus een craquelure in de vorm van een torenspits. Er is wel een streepje verf op die plek aan de horizon, dat bebouwing van het dorp suggereert. |
Figuur 5. Taco Mesdag, aquarel,Galerie Ruigewaert |
Leende, geen
twijfel De aquarel beeldt onmiskenbaar de heimolen van Leende uit, en het olieverfschilderij is op zijn beurt onmiskenbaar gebaseerd op de aquarel. Het standpunt van de schilder voor de aquarel lijkt ergens langs het brede exploitatiepad te zijn dat ook op een foto van rond 1930 te zien is (Fig. 6). Het onderstel van de molen is duidelijk ongedekt op Taco's aquarel, en iets minder duidelijk op het olieverfschilderij, beide daterend uit de jaren voor 1900, in tegenstelling met de foto van rond 1930. Maar zoiets wisselde nogal eens; soms hield een mulder kippen in het onderstel. Taco heeft op de aquarel dus wel een kerk aan de horizon gezet, rechts van de drie grote bomen. Links van de molen, zowel op de foto als op de aquarel, steekt het dak van een huis boven de heuvel omhoog. Dat is dan ongetwijfeld ook weer hetzelfde dak als op het olieverfschilderij. Overigens heeft Mesdag voor dit laatste schilderij een romantischer heidepad geschilderd dan voor de aquarel, en hij heeft het landschap ook veel gedetailleerder uitgewerkt. Op een historische stafkaart van Leende (Fig. 7) laat zich een positie voor Taco's olieverfschilderij aanwijzen die de opgesomde kenmerken goed kan verklaren: bij de aanduiding 25,7 ongeveer 300 m links van de Heimolen. |
Figuur 6. Ansicht met molen van Leende, rond 1930 |
Derde Heimolen
|
Figuur 7. Stafkaart omgeving Leende van 1897 - 1912 |
Figuur 8. Olieverfstudie Taco Mesdag, particulier bezit |
|
Geesje in Heeze |
![]() Figuur 7. Geesje Mesdag-van Calcar, pentekening Reisgids Fop Smit |
Toeristische
attractie Geesje was altijd bijzonder geïnteresseerd in de levende natuur, en zal zich deze boom zeker hebben laten aanwijzen door trotse Heezenaars. De imposante meerstammige eik stond op een vijfsprong net ten westen van de dorpskern Heeze, tot hij in 1919 geveld werd. Hoewel het geen fotografische reproduktie van de Kruiseik is, vertoont Geesjes boom vijf significante overeenkomsten: de bolvormige ingehapte gestalte van de kroon, de boomsoort zomereik, de meervoudig vergroeide stam, het ronde heuveltje aan de voet, de weg die zich om de boom slingert. Een ding klopt niet met de foto en de kaart: er stond geen huis naast. Maar waarom zou Geesje niet zelf haar eigen dorpen mogen bouwen? Ze heeft een collage gemaakt van een toeristische bezienswaardigheid, de Kruiseik, met op het tweede plan een Brabantse boerderij als nog een bezienswaardigheid: Groeten uit Heeze. Ook van Heeze hebben Taco en Geesje Mesdag dus sporen achtergelaten.
Als er nog eens opnieuw een tentoonstelling over dit schildersdorp komt,
zal het voor de organisatoren wat makkelijker zijn om daadwerkelijk op
de wand te laten zien dat ook zij Rob en Winky Vetter |
![]() Figuur 8. Kruiseik te Heeze |
Dit artikel is een bewerking van de
publicaties die in december 2002 en september 2004 zijn verschenen in de
Heemkronyk (Heeze-Leende) Het schilderij Molentje bij Leende (fig. 4) en de aquarel (fig. 5) hangen in de Pulchrizaal |
1 augustus 2006, 15 jan 2012
www.mesdagvancalcar.nl