LEESTAFEL
EEN GOED GEBAAR VAN JOHAN DE WITT
|
![]() |
|
De beeldhouwer Fré
Jeltsema (1879 1971) behoort tot de generatie van de Haagse School,
die afstand neemt van het geven van een anecdotische inhoud aan een kunstwerk.
Toch laat het door hem gecreëerde, meer dan manshoge, standbeeld van
Johan de Witt niet een pure momentopname zonder een "verhaaltje"
zien. Maar het veelgehoorde verhaal dat De Witt naar de plaats wijst waar hij gelyncht werd lijkt ons slecht geobserveerd en onjuist geïnterpreteerd. Een beeldhouwer probeert eerder iets heldhaftigs te vertellen met zijn uitbeelding, dan iets ontluisterends. Het klopt om te beginnen al niet dat dit gebaar "aanwijzen" zou voorstellen, want dat doet iemand met een gestrekte wijsvinger terwijl hij daarbij zijn blik langs die vinger naar de aangewezen plek richt. |
|
|
Nee, wie goed kijkt, ziet dat De Witt wijsvinger
en middelvinger van zijn rechterhand evenwijdig gestrekt houdt, terwijl
de ringvinger en de pink zich naar de handpalm krommen. Dat is het begin
of het eind van een gebaar dat door de eeuwen heen bekend staat als het
gebaar van de eed. Het is al te zien op de Steen van Roussillon uit omstreeks
het jaar 1000. |
|
|
Een periode ook waarin
de buitenlandse politiek gedomineerd werd door de strijd om handelsbelangen
tussen Engeland en Nederland. Het huzarenstukje van toen was de tocht van
admiraal De Ruyter in 1667 naar de scheepswerven van Chattam aan de Theems.
De Ruyter is hier beroemd mee geworden, maar het waren de broers Johan en
Cornelis de Witt die het plan beraamd hadden, met als doel de Engelse onderhandelaars
bij de vredesbesprekingen in Breda onder druk te zetten. Door ons in te
leven in de gedachtengang van de beeldhouwer stuiten we dan op de Vrede
van Breda. En terwijl we Fré Jeltsema in gedachten achterna reizen komen we terecht bij de Atlas van Stolk, een openbare verzameling van historische prenten. Die was gestart in 1835 en bedoeld voor wie geïnteresseerd was in de vaderlandse geschiedenis. Een rijke bron van beeldmateriaal. |
|
|
Hier moet Jeltsema zijn inspiratie opgedaan
hebben voor het gebaar van het standbeeld: er is een prent van de vredesonderhandlingen
in Breda waar je (beter dan op de reproductie hier) minstens tien mannen
rond een tafel kunt ontwaren met hun wijsvinger gestrekt langs hun middelvinger,
temidden van een grote schare toeschouwers. Dit maakt het zeer waarschijlijk
dat het "verhaaltje" dat het standbeeld van Johan de Witt op
de Plaats in Den Haag ons vertelt, zijn succes met de Vrede van Breda
in 1667 uitbeeldt. Hij heeft zojuist de vrede met de eed bevestigd. Terwijl
hij zijn arm laat zakken klemt hij vol trots en voldoening het document
met de verdragsbepalingen, die zo gunstig zijn voor deze handeldrijvende
natie, met zijn linkerhand tegen zijn borst.
|
![]() Johan de Witt bij Gevangenpoort Den Haag door Fré Jeltsema Foto: Webmuseum Mesdag Van Calcar |
|
Rob en Winky Vetter | Voor
verdere geschiedkundige details over deze interessante persoon, zie Nederlandse
Vereniging Vrienden van de Witt. De Jeltsemavleugel omvat ook: - de Beeldenzaal - het Penningkabinet, en verder op de Leestafel de leesstukken: - Fré Jeltsema, beeldhouwer m/v (korte biografie) - Boerendochter wordt gevierd beeldhouwer (monografie Jeltsema) - Het geheim van de beeldhouwer (artikel beeldhouwtechnieken) |
www.mesdagvancalcar.nl, 1 december 2007