OOSTERBEEK OF LA HULPE ?
Voilà la question
Constan Gabriel was
een leermeester, vriend en buurman van Taco en Geesje Mesdag, die hem
ook al bezochten toen hij nog in Brussel woonde. Dat is de aanleiding
om ons bezig te houden met enkele objecten waarvan zowel een schets als
een schilderij bestaat, of soms zelfs twee schilderijen. We gaan wat nader
in op een onderwerp dat eerder behandeld is in de zeer informatieve monografie
door M. Peters e.a. "P.J.C. Gabriel, Colorist van de Haagse
School". In twee gevallen analyseren we ook de schilderlocatie.
|
|
|

PJC Gabriel, Polderlandschap
tekening, 54,3 x 37 cm
Collectie Groninger Museum |
|
één
op één
Een landschapschilderij, zelfs al is het zeer werkelijkheidsgetrouw, wordt
niet in de vrije natuur gemaakt. Daarvoor is de productietijd wegens het
drogen van de olieverflagen te lang. Dat begint dus met een schets op
doek of papier ter plaatse, en wordt voortgezet in het atelier. De uitwerking
kan letterlijk hetzelfde zijn of verfraaid worden.
Een voorbeeld van een één-op-één-uitwerking
is "Polderlandschap". Dat geldt in dit geval zelfs voor de afmetingen.
|

PJC Gabriel, Polderlandschap
olieverf op doek, 55 x 38 cm
Collectie Groninger Museum |
uitwerking met verfraaiing
Gabriel hield zich bij de uitwerking van een schets naar de natuur meestal
niet honderd procent aan de zichtbare werkelijkheid. Zo heeft hij in het
schilderij "Il vient de loin" een boomgaard in het landschap
van de tekening vervangen door een plas en er zijn enkele vissers en een
extra telegraafpaal verschenen. Het schilderij is gesitueerd, blijkens
een aantekening op Gabriels voorstudie, te Broeksloot.
|
|

PJC Gabriel, Ilvient de loin (1887)
Collectie Kröller-Müller Museum
|
Begin november 1886 heeft Constan Gabriel de tocht van Scheveningen naar
Broeksloot een paar keer gemaakt, met een schetsboek "op zak".
En dat heeft minstens twee interessante schetsen opgeleverd. Die met een
trein hiernaast, en een met een schuit verder hieronder.
|
|

PJC GabrielVoorstudie (aantekening rechtsonder:
te Broeksloot, 5 Nov '86, PJC.G)
Collectie Rijksmuseum
|
van twee kanten
De auteurs van Colorist onderscheiden nog een derde vorm van uitwerking
van een tekening naast "letterlijk" en "verfraaid",
te weten "spiegelbeeldig". Wij willen hier een andere interpretatie
suggereren, namelijk dat Gabriel een zelfde object twee maal vast legde,
maar vanuit een tegenovergelegen standpunt.
Constan Gabriel vond het kennelijk leuk om zo'n jas te schilderen die
je aan twee kanten kunt dragen, binnenkant en buitenkant omwisselbaar.
We zijn twee voorbeelden tegengekomen van een paar waarvan de schilderstandpunten
180 graden uit elkaar liggen. Een paar is hieronder afgebeeld, de aquarel
"Polder bij Kampen" en het olieverf-schilderij "Hut op
de heide".
Beide werken tonen hetzelfde bouwsel: hetzelfde haveloze dak, de rechte
schoorsteen, de volle waslijn met dromedaris-profiel en rietschoven aan
het uiteinde. De daklijn en de waslijn leveren onderling een subtiel beeldrijm.
De beide afbeeldingen vormen een brilliante tegenstelling. Links verblindend
wit wasgoed in volle zon diepzwarte broeken en jurken in tegenlicht
rechts.
Het water van een binnenmeertje op de voorgrond van de aquarel, met achter
een primitief dijkje de Zuiderzee aan de horizon. Blauw.
Een ruig zandstrandje met een lage zeewering van donker-dreigende palen
en basaltblokken op het schilderij. Complementair geelbruin.
Aquarel tegenover olieverf.
Blikrichting zeewaarts repectievelijk landwaarts.
(Geen heide gezien, trouwens.)
In feite is dit geen simpele spiegelbeeld-uitwerking van één
schets, het vereist in principe twee schetsen. Door Gabriel uitgewerkt
met een grote rijkdom van zes tegengstellingen.
Verderop zullen we nog een voorbeeld van deze aanpak tonen.
|
|
tegenstellingen
|
aquarel
voorkant
volle zon
wit
blauw
zeewaarts |
olieverf
achterkant
tegenlicht
zwart
geelbruin
landwaarts |
rood
winter |
groen
zomer |
|
 |
 |
PJC
Gabriel, Polder bij Kampen
Aquarel
Taco Mesdagcollectie Groninger Museum |
PJC
Gabriel, Hut op de heide
Olieverf
Collectie Gemeentemuseum Den Haag |
|
Te Broeksloot
De tekening met de trein is gemaakt te Broeksloot. Waar ligt dat, Broeksloot?
Er bestaat geen dorp van die naam, hebben we vastgesteld. Er is iets anders
aan de hand. Gabriel had zich kennelijk door iemand laten vertellen hoe
je op een interessant plekje voorbij Voorburg kon komen met een beurtschuit.
Het is nog te lezen op de binnenomslag van een van zijn schetsboekjes.
Daar heb je broeksloot !
Met een schuit van het Spui langs de trekvaart naar de Geestbrug. Vertrek
's morgens om half negen, en 's middags om half vier (terug?). Dan kom
je in Voorburg bij het kanaal de Broeksloot. Op een eilandje aan een dam
zie je een woning, en daar vandaan kun je naar de Delftse Vliet (dat is
een kanaal). En die gaat vervolgens verder onder de naam Leidse Vliet.
Vergelijk het kaartje hieronder met Gabriels notitie.
In de literatuur kan men nog steeds aantreffen dat Gabriel ook in Broeksloot
zou hebben geschilderd. Dit misverstand is door Gabriel zelf in omloop
gebracht.
|
|

Routebeschrijving naar de Broeksloot op binnenomslag
van schetsboekje
Particuliere collectie
|

PJC Gabriel, Broeksloot,
1 nov 1886
Collectie Singer Laren |
|
Hij komt van ver
De schets met de trein is, zoals we zagen, uitgewerkt tot een beroemd olieverfschilderij,
"Il vient de loin", waarin de techniek het rustige landschap
verovert.
Er reed daar sinds 1843 de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij van
Amsterdam naar Den Haag.
Zo ver was het dus ook weer niet: de trein stoomt op vanuit Leiden.
Maar een trein maakt romantische gevoelens los, zoals Paul Simon in zijn
song betoogt "Everybody loves the sound of a train in the distance".
Rond 1900 lagen er langs de Broeksloot in Voorburg alleen maar boerderijen
met intieme zijslootjes die plaats boden aan schuiten voor vervoer van
landbouwprodukten naar de veiling.
Zoals op de tekening hiernaast. Hier heeft Gabriel de schets pastelachtig
vervolmaakt, en er is geen geschilderde uitwerking van bekend.
Overigens is het water op het schilderij "Il vient de loin"
niet de Broeksloot, maar een afwateringskanaal van de spoordijk, parallel
daaraan.
|
|
Het weidegebied rondom de Broeksloot
in de tijd van Gabriel (schematisch)
|
|
|
spiegelbeeld?
Van de tekening hiernaast zegt "Colorist" dat het een voorstudie
is voor
- de aquarel La Hulpe bij Brussel
- het olieverfschilderij Boerderij in Oosterbeek,
en dat het olieverfschilderij een spiegelbeeld-uitwerking van de tekening
is.
Hoewel Gabriel dus gewoon was om bij de uitwerking van zijn tekeningen
tot schilderij verfraaiingen aan te brengen, is het verband tussen de
tekening enerzijds, en het schilderij en de aquarel anderzijds niet overtuigend.
Ze bevatten geen enkele overeenkomstige lijn, behalve dat er een boerderij
en een hooiopper te zien zijn.
|
|

PJC Gabriel, Tekening (kleuraanwijzingen, o.a. knollen groen, geen plaatsnaam)
Particuliere collectie
|
Op de tekening ligt de hooioppper tussen de tweede en derde boom vanaf een
boerenschuur. Op Boerderij in Oosterbeek, echter, ligt de opper tussen de
eerste en de tweede boom.
Die eerste boom steekt op de aquarel en het schilderij uit boven een curieus
bouwsel aan zijn voet, een detail dat de schilder zeker zou koesteren, maar
dat op de tekening ontbreekt.
Het lijkt erop dat Gabriel van de tekening vooral gebruik heeft gemaakt
van de aantekening "knollen groen" voor het schilderen van de
prei.
|
|

PJC Gabriel, Boerderij in Oosterbeek
Olieverf
Collectie Kunsthandel Richard Polak
|
De schilderslocatie van het
schilderij en de aquarel, daarentegen, lijkt wel een en dezelfde te zijn.
De situatie is echter niet zozeer "spiegelbeeldig" (zie hiernaast),
zoals "Colorist" het noemt, als wel vanuit twee, 180 graden uiteenliggende,
standpunten geschilderd. Dus volgens de bovengenoemde aanpak "van twee
kanten" bekeken, en niet de uitwerking van één schets.
En al helemaal niet van de hier genoemde tekening. |
|

Oosterbeek (op zelfde schaal als hiernaast)
|

La Hulpe (gespiegeld) |
Dit wordt ondersteund door drie aspecten in de afbeeldingen:
- de hooiopper ligt midden tussen een grote en een kleine boom. Niet precies
op een lijn door die twee, maar erachter op het schilderij en ervoor op
de aquarel.
- de grote boom steekt omhoog uit het onduidelijke bouwsel (mesthoop?)
aan zijn voet.
- de gevel van de boerderij naast de grote boom vertoont een lage uitbouw
met een witte voorkant. En wel op de voorgrond in het schilderij, op de
achtergrond in de aquarel.
Ook hier heeft Gabriel weer een bijzonder contrast bedacht. Zoals hierboven
de hut met wasgoed een spel was tussen volle zon en tegenlicht, is nu
de tegenstelling zomer versus winter. En hier een hoofdkleur groen tegenover
een complementair rood.
De beide in dit artikel genoemde paren vormen koppels, of in het geval
van de hut met waslijn zelfs pendanten. Het is te betreuren dat ze niet
bij elkaar gehouden zijn.
Het gaat hier dus om dezelfde boerderij die hetzij in Oosterbeek, hetzij
in La Hulpe gelegen is.
|
|

PJC Gabriel, La Hulpe bij Brussel
Aquarel
Taco Mesdagcollectie Groninger Museum |
dilemma
De aquarel zou volgens de auteurs van "Colorist" feitelijk
ook te Oosterbeek gelocaliseerd moeten worden. Zij wijzigen, zonder
verdere discussie, de titel van de aquarel La Hulpe in: "Boerderij
in Oosterbeek".
Inderdaad kende Gabriel Oosterbeek goed. Hij had er rond 1855 enkele
zomers doorgebracht en werkte er dag en nacht om de slag van het landschapschilderen
te pakken te krijgen. La Hulpe (Ter Hulpen) ligt ten Zuid-Oosten van
Brussel aan de grens van het Zoniënwoud. Brussel was sinds 1860
zijn woonplaats. |
|
In dit dilemma Oosterbeek of La Hulpe willen wij proberen met argumenten
uitsluitsel te bereiken over de locatie.
- via een deskundige op het gebied van boerderijen in de streken van
La Hulpe en Oosterbeek
- doordat we nog een werk tegen komen met die boerderij er op, waarvan
de locatie bekend is door een opschrift. |
|
De eerste weg heeft ons geen oplossing gebracht. De tweede lijkt meer
succes te leveren.
Een zwakke aanwijzing levert een stempel van een Brusselse firma op
de achterzijde van het schilderij, maar Gabriel kan bijvoorbeeld een
Nederlands werk in België hebben laten inlijsten. De eigenaar
zelf kent geen argumenten voor "Oosterbeek". |
|
De aquarel komt rechtstreeks uit het bezit van schildersvrienden van
Gabriel, Geesje en Taco Mesdag, die rond 1880 bij hem in Brussel en
omgeving zijn geweest. En die gedurende twintig jaar in Scheveningen
Gabriels buren waren. Sinds de aquarel in 1905 aan het Groninger Museum
is geschonken, is hij niet in andere handen overgegaan. Er is dus
geen tusseneigenaar die de naam kan hebben gewijzigd. Dit pleit voor
La Hulpe. |
|
conclusie
De sterkste steun komt evenwel van het volgende. Het museum Boijmans Van
Beuningen bezit een tekening van Gabriel met linksonder de notitie van
de schilder: La Hulpe Gabriel 68.
Helaas schijnt hiervan geen betere afbeelding te bestaan.
Deze tekening doet sterk denken aan de boerderij die op de aquarel en
het olieverfschilderij te zien is.
De tekening is weliswaar niet een voorstudie die tot model heeft gediend
voor de aquarel of het olieverfschilderij. Maar hij toont wel een zelfde
patroon van een hoofdgebouw met een kruisvorm en allerlei kleine aan-
en uitbouwtjes.
Onze conclusie is dan ook dat zowel het olieverf-schilderij als de aquarel
gelocaliseerd is in La Hulpe/Terhulpen. Als er een titel gewijzigd
zou moeten worden, is het die van het schilderij: "Boerderij in Terhulpen".
|
|

PJC Gabriel, La Hulpe (aantekening linksonder:
La Hulpe, Gabriel, 68)
Collectie Museum Boijmans Van Beuningen
|
Rob en Winky
Vetter |
|
Zie
ook in het Webmuseum
- een overzicht van schilderijen door Gabriel
- een geïllustreerde levensbeschrijving
van P.J.C. Gabriel
- de juiste voor- en achternaam van de schilder
|
 |
|
Met dank aan
Saskia de Bodt voor waardevolle suggesties |