LEESTAFEL
De Regenbuitjes van Jacob Ritsema![]() |
![]() |
![]() |
![]() Het wordt gekenmerkt door een polderweggetje dat van de aanschouwer af recht naar de horizon loopt. Een boezemsloot links, rechts een polderslootje, en op een zandweg vol plassen een eenzaam vrouwtje dat onder een krampachtig vastgehouden paraplu de elementen trotseert. |
We zien wel vaker bij schilders dergelijke vaste thema's. Taco Mesdag heeft zijn herders met schapen op een bocht in de heide, H.W. Mesdag zijn bommen op Scheveningen, Constan Gabriel zijn molens in de polder. Maar bij Jacob Ritsema zijn de onderwerpen heel gevarieerd, en de Regenbuitjes vormen daarop een uitzondering. Heleen de Jonge heeft er langzamerhand al tenminste zeven opgespoord. | |
thuis In mijn ouderlijk huis te Laren hingen boven een buffet in de eetkamer twee schilderijen van onze oudoom. (Tine, een zusje van Jacob, was mijn oma). Een stilleven met uien en een kleiner doek, dat in onze familie het Regenbuitje genoemd werd. De sombere regenlucht werd nog versterkt door een bruine aanslag. Het buitje was een geliefd werk bij aIle familieleden en trok ook de aandacht van bezoekers. Toen mijn moeder aan het eind van haar leven naar een verzorgingshuis ging, nam zij dan ook het Regenbuitje mee. Voor deze gelegenheid werd het schoongemaakt van de vieze bruine laag, veroorzaakt door de rook van sigaren en sigaretten. Het was eerst weI wennen aan die opgeklaarde lucht. Ons Regenbuitje wordt sinds enkele jaren tentoongesteld in de Jacob Ritsemazaal van het Webmuseum. |
![]() ![]() Jacob Ritsema, Regenbuitje 1, olieverf op doek 45 x 41,5 cm, particuliere collectie |
|
schilders in Kortenhoef |
![]() ![]() Jacob Ritsema, Regenbuitje 2, olieverf op doek ca. 45 x 35 cm, particuliere collectie |
|
Kunst aan de Dijk
|
![]() ![]() Jacob Rritsema, Regenbuitje 3, olieverf op doek 45 x 40 cm, tentoonstelling Kunst aan de Dijk 2004 |
|
Koningin Emma had ook een Regenbuitje van Jacob
Ritsema. Van dit werk kende ik alleen een slechte zwart-wit kopie van een
artikel in Eigen Haard uit 1919. Naar aanleiding van de tentoonstelling in Kortenhoef rees de vraag waarom Jacob meerdere versies van het Regenbuitje maakte. In onze familie ging het verhaal rond, dat Jacob tijdens financieel mindere tijden Regenbuitjes schilderde. Dit werk werd zeer gewaardeerd en dus goed verkocht. Van de kant van Kunst aan de Dijk werd geopperd, dat hij wellicht meerdere buitjes schilderde, waaruit koningin Emma een keuze kon maken. Maar het antwoord op de vraag waarom er meerdere versies van het Regenbuitje bestaan kreeg ik van Jacobs dochter. Het was inderdaad een financiele kwestie, op aandrang van zijn familie aanvaardde Jacob de opdracht voor zo'n Regenbuitje. |
![]() Jacob Rritsema, Regenbuitje 4, olieverf op doek ca. 31 x 27 cm, tentoonstelling Kunst aan de Dijk 2004 |
|
sobere
stijl Tegen het jaar 1900 had de stijl van Jacob Ritsema zich verder versoberd. Dat wordt duidelijk gedemonstreerd in "De Sloot" (uit de schenking van Geesje Mesdag-van Calcar in 1902 aan het Groninger Museum, Taco Mesdag Schilderijenzaal). Vooral als we het vergelijken met een vrijwel identiek werk "Landschap Vrouw met Sloot", waarin de lessen van Gabriel aan Ritsema van rond 1890, nog duidelijk aanwezig zijn. Zelfs al is de impressionistische stijl van het laatstgenoemde doek al zeer spaarzaam met details. Dit Slootje heeft veeI overeenkomsten met de Regenbuitjes. Deze keer geen regenwolk en paraplu, maar een vrouwtje op naar het lijkt diezelfde dijk. Daarom vermoed ik, dat zowel het buitje van de familie van den Broeck, als de beide buitjes op de tentoonstelling van Kunst aan de Dijk, voor 1902 geschilderd zijn. Ons Regenbuitje zal later uit de verf gekomen zijn. Daarvoor pleit ook dat het werk rechtstreeks van oom Jacob bij mijn ouders is terecht gekomen na hun huwelijk in 1936. Na de tentoonstelling met de vier Regenbuitjes besloot ik te schrijven naar Paleis Het Loo, om gegevens te verkrijgen over het buitje in koninklijk bezit. Ik sloot een foto bij van de vier buitjes op de tentoonstelling in Kortenhoef. De hoofdconservator verwees mij door naar het Koninklijk Huisarchief in Den Haag. |
![]() ![]() Jacob Ritsema, De Sloot, olieverf op doek, Groninger Museum, Taco Mesdagcollectie ![]() Jacob Ritsema, Landschap Vrouw met Sloot |
|
Koninklijk Huis |
![]() ![]() Jacob Ritsema, Regenbuitje 5, olieverf op doek (foto) 36 x 30,5 cm, voorheen Koninklijke Verzamelingen |
|
studentenhuis De antwoordbrief van Paleis Het Loo bevatte overigens nog een verrassing. De hoofdconservator huurde in 1963 een studentenkamer in Amsterdam bij een mevrouw, "die prachtige schilderijen bezat, waaronder een door mij zeer bewonderd 'regenbuitje', de 'Kortenhoefse' versie van uw foto linksonder." (Linksonder hing op de tentoonstelling ons Regenbuitje). "Ik heb het schilderij onlangs nog weer eens gezien". De brief dateert uit 2004. Een zesde Regenbuitje dus. Op het verzoek om een foto van het werk kreeg ik jammer genoeg geen antwoord. |
![]() Tentoonstellingspaneel, Kunst aan de Dijk 2004 |
|
kunstschilders Van Vlaardingen |
![]() ![]() Jacob Ritsema, Regenbuitje 7, olieverf op doek 40 x 40 cm, collectie Van Vlaardingen |
|
waardering vroeger en nu Als de buitjes op de tentoonstellingen in 1910 en 1913 ook geen verdubbelingen zijn, komt hiermee het aantal op tien. |
![]() ![]() Jacob Ritsema, Regenbuitje 8, olieverf op doek 33 x 30 cm, via Marktplaats, particuliere collectie |
|
geen fabriek Alle zeven bekende Regenbuitjes volgen hetzelfde stramien. Toch was Ritsema teveel een artiest om zeven identieke kopieën te maken. Als je even goed kijkt, kun je ze van elkaar onderscheiden zoals een boer zijn koeien. Ook heeft Gabriel tegen Jacob Ritsema vast wel iets dergelijks gezegd als tegen Geesje van Calcar. "Opserveerd vooral goed de toon van elk voorkomend oogenblik, waardoor gij bewaard zal blijven eene fabrikante te worden". Maar je kunt moeilijk van Jacob verwachten dat hij zeven keer met zijn ezeltje in het noodweer is gaan zitten om de juiste toon te treffen. Dus een deel van de variaties zijn in het atelier bedacht, nadat hij een keer heel goed gekeken had. In zijn Regenbuitjes gebruikt Ritsema het centraal perspectief. Ook zijn leermeester Gabriel had een voorkeur voor een centraal gelegen verdwijnpunt. |
|
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
aangrijpende sfeer U moet het verkleinwoord Regenbuitje van de titel van deze schilderijen niet lezen alsof je hier haast niet nat gaat worden, of dat het kleine schilderijen zijn. Het is het gebruik van -tje in het Nederlands om aan te geven dat het om iets anders handelt dan het hoofdwoord letterlijk betekent, zoals bij telefoontje, etentje enz. Dus geen bui maar een schilderij. Naar mijn mening is het oorspronkelijke Regenbuitje in Kortenhoef gesitueerd. Jacob maakte heidelandschappen in Drenthe, bosgezichten op de Veluwe en zeegezichten in Bretagne, maar zijn polderlandschappen schilderde hij in Kortenhoef, waar hij in zijn jonge jaren met Gabriel werkte. En dit is ontegenzeggelijk de polder. Al is de uitwerking van Regenbuitjes modern, in de zin van impressionistisch of post-impressionistisch, toch is het onderwerp zeer verwant aan de Romantiek. De nietige mens als speelbal van het natuurgeweld, met zwaar aangezette wolkenpartijen. Er staat een harde wind, een vrouw houdt een paraplu dwars op de slagregens tegen haar schouder geklemd. Witte cumulonimbuswolken tegen de zwarte hemel versterken de dreiging van het noodweer. Nergens een huis, nergens een plek om te schuilen. Een desolate toestand om je in te bevinden, maar prachtig om in de warme huiskamer naar te kijken. |
![]() ![]() Jacob Ritsema, Regenbuitje 1, detail |
|
Heleen de Jonge-de Leur, mei 2009 |
Meer schilderijen van Jacob Ritsema
in de Jacob Ritsemazaal. Het Webmuseum MesdagVanCalcar dankt eigenaren van schilderijen voor hun medewerking. |