LEESTAFEL
LOENER SCHAAPSKOOIEN |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Van Taco en Geesje Mesdag is bekend dat ze beiden
gewerkt hebben in Hattem, Twello en Loenen. Vanwaar die voorkeur voor
de Oost-Veluwe? Misschien dat je hier niets achter moet zoeken, maar wij
vermoeden dat het te maken kan hebben met de kostschool die Geesjes zusjes
in Twello, en later in Voorst hebben gehad. In de zomermaanden zijn veel
leerlingen naar huis, en dan is er ruimte voor logés. Familiebezoek
laat zich dan goed combineren met schildersactiviteiten in de omgeving.
|
Fig. 1. Schaapskooien door Taco Mesdag |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zou het hier misschien gaan om Taco's schilderij "Schaapskooien
te Loenen", een titel die bekend is, maar zonder afbeelding, van
drie tentoonstellingscatalogi: bij Pulchri Studio (Den Haag 1891),
Pictura (Groningen 1892) en Levende Meesters (Arnhem 1893)? Dat zijn eigenlijk
twee vragen tegelijk: Twintig schaapskooien |
Fig. 2. Kudde bij de kooi door Geesje Mesdag-van Calcar |
||||||||||||||||||||||||||||||
Veel van die feiten uit het verleden zijn niet
te staven met onwrikbare bewijzen, men moet tevreden zijn met "een
hoge mate van waarschijnlijkheid". Maar hier kun je je met recht
afvragen: zouden er niet nog veel meer situaties passen bij zo'n betrekkelijk
vage omschrijving? Daarom zijn we gaan zoeken naar aanwijzingen op het
schilderij die de identificatie aannemelijker kunnen maken of weerleggen
als je pech hebt. De volgende aspecten komen in aanmerking. Maten van
de gebouwen en afstanden tot het schildersstandpunt uit perspectiefregels.
De begroeiing van de grond. Boomranden die op wegen en paden kunnen wijzen.
De kijkrichting van de schilder. Een eerlijke werkwijze gebiedt, dat de
gegevens pas nadat ze uit het schilderij zijn afgeleid vergeleken mogen
worden met de kadasterkaart en het belastingregister uit 1832. Nu hoeft een schilder helemaal niet alles af te beelden zoals het zich aan het oog voordoet. Maar we hebben verschillende malen kunnen vaststellen dat Taco Mesdag zo'n schilder is die langs zijn arm naar een object in de verte kijkt en met zijn duim het stukje penseel afmeet waarmee hij het object ziet. Uit de gestalte van de schaapherder taxeren we de schaapskooi links op 5 à 6 meter tot de nok, en we denken dat ook de boerderij ongeveer net zo hoog is. Op die gronden, met wat wiskunde die we hier weglaten om u niet af te schrikken, komen we tot de bevinding dat (1) de schaapskooi links ongeveer 10 bij 10 meter is; (2) dat de verre boerderij 12 meter lang is; dat de afstand van de schilder tot de schaapskooi 50 meter is en de boerderij zich twee maal zo ver weg bevindt, dat is dus 100 meter vanaf de ezel, met (3) een afstand van 50 meter tussen de beide gebouwen. De driehoekige gevel staat (4) loodrecht op de kijkrichting, dat is evenwijdig aan de horizon, en de verre boerderij ook, evenals de boomwal op de achtergrond. Ook aan de linkerzij is een boomwal, maar het lijkt alsof ze een hoek insluiten. Dus (5) links en aan de achterzijde is er mogelijk een weg of pad. De driehoekige gevel heeft schaduw. Hoewel de zon niet bepaald uitbundig schijnt op het schilderij moet je veronderstellen dat het daglicht vanuit het oosten tot zuiden gekomen zal zijn gedurende de ontwerp-uren voor het doek, dus (6) de kijkrichting ligt tussen oost en zuid. De begroeiing (7) op de voorgrond en links van de kooi doet arm, verwaarloosd of weideachtig aan. Zeker geen (8) akker zoals rechts. Daar is op het perceel voor de boerderij zoiets als bonen op regels te zien, met op het middenplan mijten voor het drogen van gewas, en tussen het ruige land en de akker ((9) een pad bijna evenwijdig aan de horizon dat bij de kooi uitkomt. |
Fig. 3. Uitsnede uit kadastrale kaart 1832. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Tabel. Uittreksel uit register in kadastrale atlas 1832 t.b.v. de belastingheffing
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
Fig. 4. De Vrijenbergweg op recente landkaart. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Rob en Winky Vetter, september 2005 | Het besproken schilderij van Taco Mesdag hangt in de Pulchrizaal |